Hundpalatset

I en värld där hundarna regerar

Hundpalatsets 2013

Kategori: Hundarnas vardag

Vårt 2013 har varit ett ganska speciellt år. I januari påbörjade jag min praktik på socialtjänsten i Karlstad, och fick för första gången en inblick i vad jag faktiskt kommer att göra efter examen. Våren var ganska omtumlande för mig, jag var väldigt trött för det mesta eftersom praktiken innebar massa tidiga morgnar och väldigt många nya intryck. Familjen pusslade med Bingo för att slippa ha honom på hunddagis, och det fungerade faktiskt finfint. Det fanns inte så mycket tid och ork för egen agilityträning, men några turer till Dogorama hann vi ändå med innan klubbens hinder var tillbaks på Hammarö. 
 
Jag anmälde Bingo till en tävlingskurs i agility som vi gick under våren och sommaren, och det var då jag började inse vilken talang till hund jag faktiskt har. Jag som lovat mig själv att aldrig någonsin tävla började tänka om, och efter ett lyckat klubbmästerskap startade vi i september vår första officiella tävling. 
 
 
Det visade sig under hösten att Bingo tyckte att klass 1 var alldeles för lätt, så han plockade pinnar och rosetter som han aldrig gjort annat. Jag kände att jag ville utveckla min handling mer, och anmälde oss till en agilitykurs på Dogorama under hösten. "Äntligen!" sa Bingo när jag började förstå hur en hundförare ska bete sig på banan, och vi avslutade tävlingssäsongen på hemmaplan med en vinst, en tredjeplacering och två pinnar. Bingo har därmed flyttat upp sig i hoppklass och har en pinne kvar i agilityklass. 
 
   
 
   
 
 
 
I juli hade jag en ganska jobbig period, på grund av massa tråkigheter i mitt privatliv. En dag, när allt kändes som mest hopplöst, fick jag syn på den här bilden på Facebook.
 
 
Två små krabater hade födds via kejsarsnitt i Märsta, och Bingo hade därmed fått två halvbröder. Eftersom lösningen på tidigare livskriser för mig har varit att köpa en hundvalp, så tänkte jag; Varför inte köpa en till? Sagt och gjort, när de två små marsipangrisarna fyllde 4 veckor tog jag och Bingo med oss familjen för att hälsa på dem. 
 
 
Samtliga i familjen Wennberg blev förälskade, och den lilla blåa pojken flyttade hem till Skoghall med namnet Rabalder i slutet av augusti 2013. Tiden sedan dess har gått både fort och långsamt, varit fylld av glädje, frustration, sömnbrist och massor av kärlek. Bingo och Rabalder kom överens från början och jag tror att de är mycket glada att ha varandra. 
 
Rabalder är en valp som gör allt i rekordfart, känns det som. Rumsrenheten kom vid ca 4 månaders ålder, och allt han tränar på lär han sig supersnabbt. Jag känner på mig att han kommer bli minst lika duktig och fin som sin bror en vacker dag!
 
Nu blickar vi framåt mot ett 2014 där allt kan hända. Januari kommer bli slitsam och intensiv, likt varenda januari jag har varit med om de senaste åren. Uppsatsen och allt som hör därtill är inne på sin slutspurt och allt, ALLT hänger på att den blir till belåtenhet för handledare och examinator.
 
Bingo är redan anmäld till årets första tävling, men innan den kommer han få lite vintervila. Han är i sin bästa form någonsin, så jag behöver inte hårdträna honom innan tävlingen som går av stapeln i februari. 
 
Ha en bra nyårsafton, alla fina läsare! Hoppas ert 2014 bjuder på allt ni önskar ♥
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: